La Companyia/

Història

Bambalina apareix en l’escena valenciana el 1981 i dirigeix la seua mirada cap a una modalitat tan singular com el teatre de titelles. En el seu afany per regenerar i dignificar esta modalitat artística creen la Mostra de Titelles a la Vall d’Albaida (1985) y el Museo Internacional de Títeres de Albaida(1997),  dues iniciatives que han suposat un revulsiu cultural per a la comarca i s’han convertit en un punt de referència internacional.

A partir de l’any 1990 Bambalina s’estableix a València i comença a col·laborar amb creadors com Carles Alfaro, Joaquín Hinojosa, Ramón Moreno, Gemma Miralles, Joan Cerveró, Ricardo Belda, Jesús Salvador “Chapi”, Charles Ditout, Jean-François Heisser i Peter Csaba. La companyia ja manté una presència continuada en les principals ciutats de l’estat i en bona part dels festivals europeus. La creixent rellevància es tradueix en nombrosos premis i en el definitiu reconeixement d’ institucions com la Generalitat Valenciana i el Ministeri de Cultura.

A partir de l’any 2000 la companyia comença a assumir projectes de major envergadura i coprodueix amb la Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales i l’Institut Valencià de la Música. Més tard firma convenis d’exhibició amb l’Institut Cervantes i l’AECID que els porten a fer gires per Canadà, Mèxic, Estats Units, Amèrica Central, Amèrica del Sud, Àfrica i l’Est Asiàtic. L’any 2005, Bambalina culmina el procés d’expansió amb Ubú, una coproducció de gran format per a la Nau de Sagunt.

Bambalina sempre ha destacat per la voluntat d’obrir el codi dels titelles cap a mons clarament interdisciplinars i han presentat propostes amb una damatúrgia viva, emparentada amb les altres arts visuals. Al llarg de tota la trajectòria, la companyia ha posat en escena alguns títols emblemàtics del repertori literari i musical universal com Pinotxo, Quijote, Ulisses, Cyrano de Bergerac, Alícia, El Retablo de Maese Pedro, Història del Soldat, Hola, Cenerentola!,  Carmen i El geperut de Notre Dame. També ha desenrotllat una línia de creació més personal amb propostes com El Jardí de les Delícies, Pasionaria, La Sonrisa de Federico García Lorca, El cel dins una estança, Kraft,  Cosmos,  Petit Pierre o Cubs.

1996

El Retablo de Maese Pedro és un dels referents més importants per al teatre de titelles espanyol del segle XX. L’estrena d’esta òpera de cambra per a titelles a París el 1923 és fruit de la col·laboració de Manuel de Falla i un reduït grup d’artistes espanyols vinculats tots ells amb les avantguardes artístiques. Tant […]

Conté i expressa la vida d’una manera tan diversa i matisada que impressiona. Sempre m’esglaia la idea de l’autor que ha aconseguit plasmar amb tanta precisió tot el plaer, el temor i el buit que acompanya l’existència. Aquesta idea és la que m’obsessiona i al mateix temps em descoratja, perquè sóc conscient de la gran […]

1994

1992

Els déus grecs habitaven el cim del mont Olimp, governaven sobre els éssers humans i o bé els afavorien amb la seua protecció o bé els abandonaven. Alguns homes s’atreviren a desafiar els capricis dels déus i foren víctimes de la seua ira. Fou el cas d’Ulisses, el qual va ofendre Possidó en deixar cec […]

Diversos motius ens van impulsar a acostar-nos a l’obra de Michael Ende: el singular atractiu que desperten els personatges marginals, l’ambient poètic que els embolcalla, la sensibilitat social, el missatge ecològic i el predomini de la fantasia; així com l’optimisme vital que sovint transcendeix de les actituds dels seus personatges. Finalment, el nostre repte ha […]

1991

1991

Durant a penes una hora, espectadors i crítics teatrals de tot el món han experimentat ja la fascinació de Quijote, l’obra mestra de Bambalina. Dos oficiants vestits de negre, una taula, el joc de llums i ombres, la gestualitat precisa i la música matisada es fonen i recreen un Quixot mut però eloqüent, d’evocacions gòtiques, […]

Una coproducción Bambalina-Circuit Teatral Valencià. Bambalina ha vuelto a una concepción más tradicional de la manipulación de las marionetas, recuperando conceptos tan clásicos como el del escenario dentro del escenario, la ocultación de los manipuladores, la marioneta de hilo… Pero lo ha hecho, y esto es lo más sobresaliente, con un gran cuidado, lujo casi […]

1990

1989

Una producció Bambalina-Centre Teatral Escalante Al Pinotxo de Bambalina no sols li creix el nas, sinó que desenvolupa un cos que va adquirint els gestos, la veu i el sentiment de l’actor. Titelles i actors es fusionen en aquest espectacle per a integrar-se tots en el món de la ficció, on tan irreals són els […]

Amb aquest treball Bambalina fa un salt qualitatiu. Un text construït exprofesso, la fusió entre titelles i actors, el desig de fer una comèdia musical, un seriós suport en els músics que han elaborat la banda sonora. El text és mític, integra els components del conte infantil sense renunciar a un missatge de caire progressista. […]

1987

1986

Bambalina ha cuidat molt tots els elements de l’escenificació: il•luminació, música, efectes especials, manipulació, construcció de titelles, etc. En eixe sentit res a objectar, a banda de les veus, al meu entendre poc afortunades. En relació a l’anècdota dramàtica cal dir que, procurant no caure en la falsa transcendència o en l’obra de tesi (mal […]

Proposa la ciutat com un espai escènic on construir personatges i històries. Hem canviat els escenaris d’acció tradicionals per a actualitzar la trama i acostar-nos a l’espectador actual. Hem volgut elaborar una estètica urbana, rodejats de senyals de circulació, cabines telefòniques i rètols de neó. Es tracta d’una proposta participativa, pensada per al carrer, on […]

1985

KITI KRAFT

  • PREMI MAX 2018 , Millor espectacle per a públic infantil, juvenil i familiar. 2018

Carmen

  • Drac d’Or del Jurat de les Autonomies.Fira de Lleida. 2010
  • Menció Especial Jurat Internacional. Fira de Lleida. 2010
  • Premi Associació d’Espectadors del Teatre del Mar (Palma Mallorca) al Millor espectacle Temporada 2010.
  • Premi Millor Espectacle d’Adults, Mostra Titelles Vall d’Albaida 2010.

La Mujer Irreal

  • Millor il·luminació  (Premis Abril) 2010

Hola, Cenerentola!

  • Millor Disseny Gràfic (Premis Abril) 2009

KRAFT

  • Millor Espectacle de teatre infantil (Premis de les arts escèniques de Teatres de la Generalitat Valenciana) 2008
  • Millor Actriu de repartiment: Mercedes Tienda (Premis Abril) 2008
  • Millor Empresa Productora (Premis Abril) 2008
  • Millor Espectacle, Puppet Festival de Maribor (Eslovènia) 2007
  • Millor Aportació Dramatúrgica Mostra de Titelles a la Vall d’Albaida 2007
  • Menció d’Honor en el Torun International Puppet Festival (Polònia) 2007

El Cel Dins Una Estança

  • Millor Aportació dramatúrgica 2006 (Mostra Titelles Vall d’Albaida)
  • Millor Escenografia 2006 (Premis Abril)
  • Millor Actor de Repartiment -David Durán- (Premis Abril)

UBÚ

  • Millor Banda Sonora 2006 (Teatres Generalitat Valenciana)

Pasionaria

  • Millor Espectacle de Teatre 2002 (Teatres Generalitat Valenciana)
  • Millor Il·luminació (T.G.V)
  • Premi de la Cartelera Turia 2002 a la millor contribució teatral

Cyrano de Bergerac

  • Millor actriu de repart a Esperanza Giménez del Certamen Nacional de Teatro La Garnacha (Logroño 1999).

Alícia

  • Millor Escenografia 1997 (T.G.V.)
  • Premi de la crítica a la Millor Direcció 1997

El Retablo de Maese Pedro

  • Menció d’Honor del Gran Teatro de L’Havana (Cuba) 1999

El Jardí De Les Delícies

  • Premi de la crítica a la Millor Realització Plàstica 1996
  • Millor Banda Sonora 1996 (T.G.V.)

Ulisses

  • Millor Espectacle del Festival Int. d’Humour Sallanches (França)
  • Premi de la crítica 1993 al Millor Espectacle Valencià

Quijote

  • Millor Espectacle del Festival de Titelles de Botosani (Romania) 1993
  • Millor Espectacle Festival Int de Marionetes de Torun (Polònia) 1999
  • Menció d’Honor del Gran Teatro de L’Havana (Cuba) 1999
  • Millor Aportació Dramatúrgica Mostra Titelles a la Vall d’Albaida 2005
  • Pemi Corral de Comedias 2007, del Festival d’Almagro a la trajectoria artística de la companyia
  • Pemio Corral de Comedias 2007, del Festival de Almagro a la trayectoria artística de la compañía
  • Premi AVETID d’Or 2006, a la trayectoria artística de la compañía