Hamlet
PER A DESPLAÇAR-SE
PRÉMER LES FLETXES DE LA CANTONADA INFERIOR
O LES TECLES:
PER A DESPLAÇAR-SE
LLISCAR PANTALLES
VERTICALMENT
Hamlet
Hamlet
Hamlet
En tot este temps hem buscat inspiració dialogant amb molts autors i mites clàssics, estranyament no ens havíem atrevit mai amb el geni de la literatura anglesa. Sembla que ha arribat l´hora. Nosaltres, que estimem el teatre i ja li hem donat tantes voltes al misteri de la representació, és ben segur que encara ens hem de sorprendre endinsant-nos al cor d’este príncep eternament tenallat per la traïció. Amb esta confiança iniciem un projecte tan engrescador.
Hamlet
AUDIO
HAMLETProposem un joc particular amb Shakespeare, amb una de les seues tragèdies més rellevants; Hamlet. Amb la tradició europea del teatre més insigne no pots jugar sense conéixer les regles, i tot i que es podria suposar que les regles del teatre d’un autor tan representat són conegudes per tots, alguna cosa ens diu que no és així, perquè no és el mateix escoltar Bach que interpretar-lo, posem per cas. Així que començarem sense donar res per suposat.
Volem intentar fer el més difícil de la manera més senzilla perquè a estes altures de la partida ens resulta molt més fàcil trobar la bellesa en les coses més senzilles, la profunditat en les paraules més clares i la veritat en els impulsos més purs. I Hamlet és, precisament, tot això: teatre vertader nascut de l’impuls més noble. L’humus d’on ha brotat tot el nostre teatre.
I sembla coherent plantejar el repte amb titelles que representen els personatges i un sol interpret-demiürg bussejant dins una obra com qui arriba a un nou planeta inexplorat, tot sol, com s’està dins d’un somni.
Sí, titelles, perquè ens miren des de fora i són poroses a les forces transcendents.
Proposem un joc particular amb Shakespeare, amb una de les seues tragèdies més rellevants; Hamlet. Amb la tradició europea del teatre més insigne no pots jugar sense conéixer les regles, i tot i que es podria suposar que les regles del teatre d’un autor tan representat són conegudes per tots, alguna cosa ens diu que no és així, perquè no és el mateix escoltar Bach que interpretar-lo, posem per cas. Així que començarem sense donar res per suposat.
Volem intentar fer el més difícil de la manera més senzilla perquè a estes altures de la partida ens resulta molt més fàcil trobar la bellesa en les coses més senzilles, la profunditat en les paraules més clares i la veritat en els impulsos més purs. I Hamlet és, precisament, tot això: teatre vertader nascut de l’impuls més noble. L’humus d’on ha brotat tot el nostre teatre.
I sembla coherent plantejar el repte amb titelles que representen els personatges i un sol interpret-demiürg bussejant dins una obra com qui arriba a un nou planeta inexplorat, tot sol, com s’està dins d’un somni.
Sí, titelles, perquè ens miren des de fora i són poroses a les forces transcendents.
Hamlet
A Dinamarca, el príncep Hamlet, encara commogut per la sobtada mort del seu pare, presencia l’aparició del seu espectre que li demana venjança pel seu assassinat.
Este serà el desencadenant que arrossega Hamlet a desemmascarar els responsables i executar, sense pietat, la seua venjança.
Hamlet
Hamlet
La primera pregunta que et fas és inevitable: què puc aportar jo a esta obra, cim de la literatura dramàtica occidental, si em propose muntarla per a un públic d’ara?
I darrere de la primera ve la segona: de veritat t’interessa la peripècia d’un príncep assetjat per les intrigues i la vilesa d’un poder que s’expressa així... de manera una mica massa retòrica, una mica massa rància, una mica massa viril?
I no n’hi ha dues sense tres: no hauries d’elegir una altra obra que t’allunyara del perill de resultar tan poc original o massa ambiciós o inconscient?
L’experiència em diu que per començar no cal escoltar la veu interior, eixa que et punxa i t’increpa, només cal deixar-se portar per la il·lusió que inspira el desig en un projecte que somies fabulós. I això faré.
Les respostes al dimoniet que em murmura a l’oïda probablement acaben en boca d’algun periodista una vegada estrenada l’obra. En eixe moment segur que conteste amb tota la desimboltura que ara em costa tant trobar. L’instint, per sort, no és gens intel·lectual.
La primera pregunta que et fas és inevitable: què puc aportar jo a esta obra, cim de la literatura dramàtica occidental, si em propose muntarla per a un públic d’ara?
I darrere de la primera ve la segona: de veritat t’interessa la peripècia d’un príncep assetjat per les intrigues i la vilesa d’un poder que s’expressa així... de manera una mica massa retòrica, una mica massa rància, una mica massa viril?
I no n’hi ha dues sense tres: no hauries d’elegir una altra obra que t’allunyara del perill de resultar tan poc original o massa ambiciós o inconscient?
L’experiència em diu que per començar no cal escoltar la veu interior, eixa que et punxa i t’increpa, només cal deixar-se portar per la il·lusió que inspira el desig en un projecte que somies fabulós. I això faré.
Les respostes al dimoniet que em murmura a l’oïda probablement acaben en boca d’algun periodista una vegada estrenada l’obra. En eixe moment segur que conteste amb tota la desimboltura que ara em costa tant trobar. L’instint, per sort, no és gens intel·lectual.
Hamlet
Hamlet
Bambalina apareix en l'escena valenciana en 1981 i dirigeix la seua mirada cap a una modalitat tan singular com el teatre de titelles. La companyia sempre ha destacat per la voluntat d'obrir el codi dels titelles cap a mons clarament interdisciplinaris i ha presentat propostes amb una dramatúrgia viva, emparentada amb altres arts visuals.
En la seua llarga trajectòria ha posat en escena alguns títols emblemàtics del repertori literari i musical universal com Pinotxo, Quixot, Ulisses, Cyrano de Bergerac, Alícia, El Retablo de Maese Pedro, Història del Soldat, Hola, Cenerentola!, Carmen i El geperut de Notre Dame.
També ha desenvolupat una línia de creació més personal amb propostes com El Jardín de las delicias, Pasionaria, La Sonrisa de Federico García Lorca, El cel dins d’una estància, Kraft, La mujer irreal, Cosmos, Petit Pierre, Cubs, Kiti Kraft (Premio MAX 2018 Mejor espectáculo público familiar).
En la seua última etapa continua amb l'adaptació de clàssics universals com La Celestina (4 Premis Arts Escèniques Valencianes: Millor direcció escènica, Millor adaptació text, Millor actriu, Millor espectacle de teatre). A l'agost de 2019 estrena Hamlet, el seu primer Shakespeare, en el Festival Sagunt a Escena. Jorge Valle, únic actor en escena és nominat com a Millor actor en Premis Arts Escèniques Valencianes 2020
Èdip, versió de Jaume Policarpo, s'estrena al novembre de 2020 en el Teatre El Musical de València i en 2023 estrena una versió ampliada que inaugura el Festival Sagunt a Escena. La seua última adaptació és l'obra Curial i Güelfa, estrenada en 2023 i acabada de presentar en la Mostra de Teatre d’Alcoi.
Hamlet
Adaptació i direccióJaume Policarpo
Intèrpret Jorge Valle
Disseny i construcció de titellesMiguel Ángel Camacho
Disseny gràfic
Jaume Marco
Disseny d'escenografiaJaume Policarpo
Construcció de escenografiaMiguel Ángel Camacho
FotografiaVicente A. Jiménez
VídeoSergio Serrano
Disseny de I·IluminacióMingo Albir
Vestuari titellesArianne Algarra
Hamlet
ProduccióRuth Atienza
DistribucióMarisol Limiñana
AgraïmentsLuis Blasco
Hamlet
Bambalina Teatre Practicable
Carrer Manyà, 5-baix
46009, València
(+34) 96 391 13 73
(+34) 664 576 071
info@bambalina.es
bambalina.es